tirsdag den 20. november 2012

RUGBRØD MED ET TWIST

Hjemmebagt rugbrød med tørrede figner - har du nogensinde smagt det? Det smager FANTASTISK!!! Du kan egentlig vælge de fleste opskrifter på rugbrød, og så selv tilføje finthakkede figner i opskriften.
Jeg har valgt denne rugbrødsopskrift fra kogebogen Almanak (af Claus Meyer), som er en helt fantastisk bog. Den kan klart anbefales.
Denne opskrift er nem at gå til, og den kræver ingen forberedelser i form af surdej eller fordej – dog skal dejen koldhæve i min. 12 timer, men det er også det.
Hvis du tilføjer de hakkede figner får brødet liiige et ekstra sødligt pift - MUMS siger jeg bare - og så er det jo lige sæson for figner nu hvor julen nærmer sig.
Der er nu ikke noget så lækkert som et nybagt rugbrød :-)



Jeg ælter altid dejen på min røremaskine, men hvis ikke du har sådan en kan den godt æltes i hånden.

Denne opskrift er til en rugbrødsform på 3.3 liter

RUGBRØD MED ET TWIST 
Ingredienser:
2 dl kærnemælk
  • 6 dl koldt vand
  • 1½ dl øl (jeg plejer at bruge Ale No. 16. Dette er generelt en øl, der er god til madlavning, da den har en fin sødme og ikke ret meget bitterhed)
  • 15 g salt
  • 10 g gær
  • 300 skårne/knækkede rugkerner
  • 225 g hørfrø
  • 150 g solsikkekerner
  • 115 g græskarkerner
  • 250 g økologisk fuldkornshvedemel (også kaldet groft hvedemel)
  • 300 g økologisk rugmel
  • 4 g maltmel (brændt malt – dette kan udelades)
  • Lidt kerner/frø til topping (kan også udelades, hvis ikke du ønsker topping på dit rugbrød)
  • OG finthakkede figner efter behov!!!
  • Bland alle ingredienserne sammen, og rør dejen sammen i ca. 10 min. Hæld dejen i en rugbrødsform på 3.3 l (smurt med olie, hvis ikke det er en slip-let form), og pak formen godt ind i film og sæt den i køleskabet i min. 12 timer – gerne længere, da brødet derved udvikler mere smag. Dog maks. 6 døgn, da surheden i brødet ellers bliver alt for høj.
    Pensl brødet med lidt vand og drys kerner udover og bag brødet i 90 min. ved 180 grader. Vend rugbrødet ud på en rist og lad det køle helt af inden du skærer af det, så det kan nå at sætte sig.
      






     

    2 kommentarer:

    1. Det ser lækkert ud. Ville sådan ønske, jeg havde en ordentlig ovn, og ikke en kombiovn - så der var mere plads til at bage i.

      SvarSlet
      Svar
      1. Du må låne dig en ovn hos en veninde eller lignende, for det er da bare så skønt at bage :-)
        Go´ dag :-)

        Slet

    Tak for din kommentar :-).